Spørsmål og svar

Lady Solskjerming er opptatt av at du som potensiell-/eksisterende kunde enkelt skal kunne få svar på noen av de mest stilte spørsmålene vi får fra markedet.

For å hjelpe deg har vi gruppert spørsmålene i noen kategorier, slik at du kan navigere frem til ditt spørsmål på enklest mulig måte.

Salgsbetingelser for Lady Solskjerming – Ved bruk av tredjeparts leverandør

Hvor lang levetid har en markiseduk?

SVAR: Ca 10 år er forventet levetid, men det varierer avhengig av bruken.

Hvor lang levetid har en markisemotor?

SVAR: Stort sett har motorene like lang levetid som selve markisen, og varer normalt 18-25 år.

Hvor ofte må jeg impregnere markiseduken?

SVAR: Normalt anbefales ikke dette, da kostnadene med dette overstiger summen det koster å skifte duk etter ca 10 år. I tillegg har duken et teflonbelegg som varer like lenge som selve duken. Dog anbefales vask jevnlig.

Hvor bred er markiseduken versus selve markisen?

SVAR: Duken er alltid smalere enn markisen. I tillegg har sveivbetjente markiser noe smalere duk enn motoriserte markiser. Ulike modeller vil medføre at dette kan variere fra 10-15 cm.

Hvor mye vind tåler markiseduken?

SVAR: Ulike modeller har ulik toleranse for vind. En standard terrassemarkise tåler fra 7-8 m/s.

Hvilket fall bør markisen ha?

SVAR: Lady anbefaler 14 grader helling for å være helt sikre på at vannet renner av problemfritt. 14 grader helling tilsvarer 25 cm høydeforskjell per meter arm.

Duken min er skrukkete, er det noe feil med markisen?

SVAR: Rynker eller skrukker kan forekomme ifbm strekk eller skjøter i duken. Disse forringer ikke markisens evne til å skjerme for sol eller regn. Problemer med rynker/skrukker er mer av kosmetisk karakter, og vil ikke reduserer produktets levetid.

Hva er grunnen til at markiseduken min er skrukkete/bølgete?

SVAR: Dette forekommer under konfeksjonering(tekstilproduksjon) og bretting av duken, men har heldigvis ingen innvirkning på markisens egenskaper. Bølgegang fremkommer som oftest rundt skjøtene(der hvor dukene er sydd/sveiset sammen) og har ingen innvirkning på markisens effekt, og forringer ikke produktets levetid.

Kan markisen brukes i regnvær?

SVAR: Ja, markisen tåler regn, men det viktigste er at fallet på markisen er minimum 14 grader. Dette for å sikre at vannet evakueres vekk fra markisen og ikke blir liggende som en dam på duken.

Kan jeg bytte duk på markisen?

SVAR: Ja. Dette anbefales etter 10 års levetid. Vi kan også skifte duk selv om markisen er kjøpt et annet sted.

Hvordan vasker jeg markiseduken?

SVAR: Du bør gjøre dette en gang i året for å fjerne pollen ,veistøv og rester av sur nedbør. Dette gjøres med mildt såpevann og en myk børste eller svamp benyttes. Unngå høytrykk og stive børster, da dette kan skade skjøtene i duken. HUSK! La duken stå ute å tørke etter vask. Må du allikevel ta inn duken etter vask, sørg for at du ikke lar den stå innrullet i våt tilstand mer enn 2-3 dager før du lar den tørke.

Hvordan rengjøres plissegardiner?

SVAR: Fjærkost eller støvsuger på lav effekt.

Hvordan rengjøres lamellgardiner?

SVAR: Normal støvtørking, hvis nødvendig bruk lett fuktet klut, eller støvsug med lav styrke. For grundig rengjøring bruk mildt såpevann. Bruk av strykejern må ikke forekomme.

Hvor mye solvarme stopper screendukene?

SVAR: Her spiller flere forhold inn, blant annet farge på duk og dukens kvalitet (type stoff). Som en «tommelfinger-regel» kan man si at en standard mørk duktype stopper ca 90% av solvarmen.

Kan man se inn igjennom screenduken min?

SVAR: Alle duker vil stoppe innsyn på dagtid, og redusere innsyn på kveldstid. På dagtid vil utsynet være best med en mørk og minst med en lys duk. I motsatt fall vil en lys duk hindre best innsyn på kveldstid.

Finnes det solskjermingsprodukter hvor man kun ser en vei uavhengig av lysforhold?

SVAR: Nei, per i dag finnes ikke dette på markedet, da man er avhengig av et lysforhold mellom eksponert side og ueksponert side på minimum 7:1.

Hvilke solskjermingsprodukter stopper varmen best?

SVAR: Utvendige produkter stopper varmen best. Av utvendige produkter er majoriteten enig i at persienner er det beste produktet for å stoppe varme. Screens ligger for øvrig tett opptil persienner. Videre er farger avgjørende, og for utvendige produkter er mørke farger best. Innvendige produkter anbefales å være lyse.

Hvilke solskjermingsprodukter bør jeg velge for å stoppe innsyn?

SVAR: For innvendige produkter er rullgardin, plissegardiner(«duett-modell»/ «honeycell»), lamellgardiner, effektgardiner og persienner(ikke perforerte) sikre produkter mot innsyn. Generelt er stofftypen/materialet avgjørende for om produktet er sikkert mot innsyn. For utvendige produkter er de beste produktene mot innsyn persienner.

Hvilke solskjermingsprodukter bør jeg velge for å stoppe varme?

SVAR: Utvendige persienner, screens eller markise.

Hvilke solskjermingsprodukter bør jeg velge for å stoppe UV(bleking av interiør og møbler)?

SVAR: UV folie stopper dette problemet best. Andre solskjermingsprodukter stopper også UV, men med folie har du fortsatt fritt utsyn og samtidig stoppeffekt mot UV.

Stopper innvendig solskjerming varmen?

SVAR: Ja, inntil 20% av varmen stoppes av innvendig solskjerming.

Hvor lang levetid har en markisemotor?

SVAR: Stort sett har motorene like lang levetid som selve markisen, og varer normalt 18-25 år.

Hvor mye strøm trekker en markisemotor?

SVAR: Stort sett er de fleste markisemotorer til våre solskjermingsprodukter levert av Somfy. Markisemotorene har et forbruk under drift fra 140-240 watt. En 10 ampere kurs tåler normalt 2300 watt, og tilsvarer 14-16 motorer.

Kan jeg montere og tilkoble motoriserte solskjermingsprodukter selv?

SVAR: Ja, så fremt det finnes en stikkontakt i nærheten av solskjermingsproduktet, og produktet er ferdig levert med støpsel. Utover dette anbefaler vi at du benytter en autorisert elektriker til å legge opp strøm til solskjermingsproduktet.

Kan solskjermingsprodukter tilkobles og styres av smarthus?

SVAR: Ja. Dog må det benyttes motorer som ikke har integrert radiomottager. Vi anbefaler å bruke Smarthusleverandørens aktuatorer(releer).

Hva er forskjellen på utvendige persienner og screens? Fordeler og ulemper

SVAR: Begge produkter har gode egenskaper mot varme og innsyn. Oftest er det estetiske behov som avgjør om kundene velger den ene kontra den andre type produkt. Hovedforskjellen mellom disse produktene er oppsummert med at screen har dårligere beskyttelse mot innsyn, samt at persienner hindrer varme noe bedre.

Hva betyr zip-screen?

SVAR: ZIP(engelsk ord for «glidelås»), er markedets beste screenprodukt, og er mest bestandig mot vind.

Er det samme pris på alle type duker?

SVAR: Våre akrylduker har lik pris.

Er det synlige skjøter/sømmer i markiseduken?

SVAR: Ja. Standard bredde på markiseduk er 120 cm, hvilket innebærer at en markise på eksempelvis 6 meter vil ha 4 skjøter.

Er markiseduken vanntett?

SVAR: Standard akryl markiseduk er vannavstøtende (vannsøyle 300 mm). Det finnes derimot vanntette(vannsøyle 1000 mm) akrylduker i et begrenset fargeutvalg.

Er kappen inkludert i prisen?

SVAR: Ja.

Bør jeg velge akryl -eller polyesterduk?

SVAR: Akryl er mest bestandig for UV, temperatursvingninger og fuktighet. Akryl er det fiberet som anses som er mest værbestandig, og holder fargen best. Polyester er et sterkt materiale og er best egnet mot å unngå skrukker/rynker og er generelt det beste materialet mot vann. Dog blir polyester lettere bleket av sol/UV, derfor velger de fleste av våre kunder akrylduk.

Hva innebærer nanoteknologi?

SVAR: Nanoteknologi for solkjermingsbransjen handler i stor grad om overflatebehandlingen av markiseduk. Våre markiseduker er overflatebehandlet med Teflon®nanotekologi.

Bør jeg velge mørk eller lys farge?

SVAR: På utvendige produkter gir mørke farger best varmereduksjon. For innvendige produkter anbefaler vi lyse farger da dette reflekterer varmen best.

Hvor lang garanti har solskjermingsprodukter?

SVAR: Våre garantier er på 5 år. Avviket er på slitedeler til enkelte av produktene våre, hvor vi har 2 år. Beste eksemplet på en slik slitedel er opptrekksbånd på persienner.

Hvilke betalingsordninger tilbyr Lady Solskjerming?

SVAR: Solskjermingsprodukter generelt er kapitalvarer som krever både skreddersøm, råvarer og tilvirkning av selve produktet. I tillegg er det slik at flere av produktene også produseres i utlandet (Europeiske land generelt) og dette krever både frakt og tollavgifter. Alle disse kostnadene kommer før produktene leveres og monteres til kunde. Derfor er det vanlig i vår bransje at kunde betaler deler av beløpet ved bestilling. Vi i Lady har gjort dette enkelt, og deler beløpet i 2, dvs at du som kunde i praksis betaler halvparten ved bestilling og halvparten når produktet er montert.

Forskuddsbetaling 50% hvordan fungerer dette?

SVAR: Når du som kunde har bekreftet en bestilling av en av våre salgskonsulenter, så skjer følgende: 1) Varene legges i bestilling og vi mottar en bekreftelse fra produsent at bestillingen er mottatt og de gir oss en estimert leveransedato. 2) Samme dag utstedes det en a-konto faktura som sendes deg som kunde. Forfallet på denne fakturaen er relativt få dager etter mottatt faktura. 3) Varene ankommer deretter iløpet av noen uker(kan variere fra 2-6 uker avhengig av produkttype og leverandør) 4) Det neste som skjer er at montasjeavdelingen kontakter og avtaler tid. Du som kunde vil få en melding som sier hvem som kommer, klokkeslett, dato og at du som kunde må være hjemme slik at anlegget kan testes 5) På monteringsdagen betales restbeløpet med kort. Alle montørene har terminaler for å motta betaling og vi godtar følgende korttyper Visa Mastercard Hvis noe mot formodning mangler eller ikke er tilfredsstillende har montørene mandat til å gi deg som kunde mulighet til å holde tilbake 10% av kontraktsbeløpet frem til leveransen er ferdigstilt.

Betalingsordninger for meg som ikke vil utsette solskjermingen, men utsette betalingen?

SVAR: Lady har et samarbeid med Ressursbank, som kan bidra til at du som kunde kan få finansiering vi disse. Her kan våre salgskonsulenter bistå i utfylling av søknad om finansiering, hvis kunden ønsker dette. Så fort søknaden er innvilget, er dette å anse som et godkjent kjøp og kundens bestilling settes i produksjon og levers ihht avtale. (Nedbetalingstider og renter er naturligvis ikke noe Lady har påvirkning på.)

1

Gratis befaring

På befaring avdekker vi dine behov og tar mål som sikrer en optimal leveranse. Målene er det vi som er ansvarlige for.

2

Tilbud

Du mottar et uforpliktende tilbud fra oss med gyldighet I 30 dager. Dette mottar du enten der og da, eller kort tid etter befaringen.

3

Bestilling

Ved bestilling faktureres 50% av beløpet. Når denne er innbetalt settes produktene tiI bestilling. Leveransetiden er normalt for innvendige produkter 2-3 uker, for utvendige produkter er leveringstiden 4-6 uker. Leveringstiden er tiden det tar å få varene levert til oss. I høysesong kan disse tidene være lengre.

4

Montering

Når produktet er ankommet blir du tildelt en montør. Vedkommende kontakter
deg for å avtale tid for montering. Monteringstiden er normalt på 1-3 uker. I høysesong kan disse tidene være lengre.
Når montasjen er utført betales
resterende av bestillingen.

Gratis befaring

Valg
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Hvis service, reklamasjon eller annet. Klikk her

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få våre beste solskjermingstips og -råd rett i innboksen. Du vil også være den første til å motta gode tilbud og annen nyttig informasjon. 

500,- i gavekort ved påmelding av nyhetsbrev

Personvern
This field is for validation purposes and should be left unchanged.